Poradnik Przedsiębiorcy

Poradnik przygotowano na podstawie Licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa 3.0 Polska (biznes.gov.pl)

W Poradniku Przedsiębiorcy przyjrzymy się podstawowym kwestiom związanym z rozpoczęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej. Poradzimy jaką wybrać formę prawną przedsiębiorstwa, czy dokonać rejestracji VAT,  opowiemy o podatkach, o ZUS, REGON i o innych wybranych sprawach spędzających sen z powiek przedsiębiorcom. 

Co powinieneś wiedzieć, zanim zarejestrujesz firmę w urzędzie?

 

 

Forma opodatkowania, rodzaj działalności, nazwa firmy, kod PKD, inne informacje przydatne przy rejestracji działalności

Zdecydawałeś się na założenie firmy i wybrałeś już formę działalności? Gratulujemy! Teraz czas ją zarejestrować. Zanim zarejestrujesz firmę w urzędzie, dobrze się przygotuj. Rejestracja działalności firmy będzie wymagać kilku ważnych decyzji, od których zależeć będzie m.in. to, jakie będziesz płacić podatki oraz jakie będą Twoje obowiązki jako przedsiębiorcy. Zastanów się kiedy chcesz rozpocząć działalność i jaką dać jej nazwę. Jeśli będziesz dobrze przygotowany do rejestracji, przebiegnie ona szybko i bez problemów.

 

Jeśli chcesz założyć firmę jednoosobową i masz pytania związane z jej rejestracją, skorzystaj z telefonicznej pomocy pod numerem 501 399 470 lub 56 658 94 35

 

O czym powinieneś pamiętać, zanim zarejestrujesz firmę w urzędzie

 

Sprawdź, czy musisz rejestrować swoją firmę

Nie zawsze trzeba rejestrować działalność gospodarczą. Sprawdź, w jakich przypadkach powinieneś zakładać firmę. Jeśli wykonujesz drobną działalność, a Twoje przychody nie przekroczą 50% płacy minimalnej, możesz prowadzić tzw. działalność nierejestrową i nie zgłaszać jej do urzędu.

 

Wybierz rodzaj opodatkowania firmy

Jako przedsiębiorca, będziesz miał do wyboru kilka form opodatkowania. Wybierz taką, która pozwoli Ci płacić jak najniższe podatki. Pamiętaj, że nie będziesz mógł jej zmienić w dowolnym momencie. Przy rejestracji, oprócz wskazania formy opodatkowania, będziesz musiał także określić sposób płacenia zaliczek na podatek (miesięcznie albo kwartalnie). Od wyboru opodatkowania będzie również zależeć rodzaj księgowości Twojej firmy.

 

Zastanów się, kiedy Twoja firma ma wystartować

We wniosku o rejestrację firmy musisz wpisać konkretną datę rozpoczęcia działalności (może być ona późniejsza niż dzień, w którym składasz wniosek). Zarejestruj firmę wtedy, gdy będziesz miał odpowiednie środki na jej prowadzenie, wyposażone biuro i plan działalności Twojej firmy. Pamiętaj, że wraz z rejestracją przejmujesz obowiązki przedsiębiorcy dotyczące m.in. opłacania składek ZUS. Dlaczego data rozpoczęcia jest taka ważna? Jeśli korzystasz z ulgi ZUS na start i np. założysz firmę na początku miesiąca, od tego momentu zacznie się liczyć okres 6 miesięcy bez składek ZUS na ubezpieczenia społeczne. Jeśli jednak zarejestrujesz działalność w połowie miesiąca, to termin 6 miesięcznej ulgi zacznie płynąć dopiero od następnego, pełnego miesiąca.

 

Wybierz dobrą nazwę dla firmy

Każda działalność musi mieć swoją nazwę (firmę). Powinna być ona prosta i łatwa do zapamiętania. W przypadku najprostszych rodzajów działalności, nazwa musi zawierać Twoje imię i nazwisko. Przed rejestracją możesz sprawdzić np. w internecie, czy ktoś już nie korzysta z wybranej przez Ciebie nazwy.

 

Ustal, czym będzie zajmować się Twoja firma i wybierz kody PKD

Przy rejestracji firmy musisz zgłosić, jakiego rodzaju działalność będziesz prowadził. We wniosku rejestracyjnym wpisujesz tzw. kod PKD, czyli rodzaj działalności. Od tego będzie zależeć m.in. sposób opodatkowania oraz inne obowiązki (np. posiadanie kasy fiskalnej).

 

Zastanów się, gdzie chcesz prowadzić konto firmowe

Jeszcze zanim zarejestrujesz firmę, możesz sprawdzić, który bank oferuje najlepsze warunki dla konta firmowego. Możesz używać prywatnego konta, ale oddzielne konto dla firmy jest znacznie wygodniejsze. Niektóre banki pozwalają zakładać konto firmowe przed rejestracją firmy. W innych będziesz mógł to zrobić dopiero po rejestracji firmy. Po założeniu konta firmowego, będziesz musiał zgłosić jego numer do urzędu.

 

Obawiasz się skomplikowanych procedur? Skorzystaj z telefonicznej pomocy Kancelarii FOCUS.

Jeśli chcesz zarejestrować firmę, ale obawiasz się, czy będziesz w stanie prawidłowo wypełnić wniosek, skorzystaj z pomocy. Zadzwoń pod numer pod numer 501 399 470. 

Załóż Profil Zaufany albo podpis elektroniczny

Zanim zarejestrujesz firmę, zachęcamy Cię do założenia Profilu Zaufanego. To bezpłatne narzędzie, które służy do potwierdzenia Twojej tożsamości (jest to rodzaj podpisu elektronicznego). Dzięki Profilowi będziesz mógł zarejestrować firmę przez internet oraz załatwiać drogą elektroniczną inne sprawy urzędowe. Taką samą funkcję spełnia podpis elektroniczny (jest płatny, w odróżnieniu do Profilu Zaufanego).

 

Pełnomocnik

 

Firmę może zarejestrować również pełnomocnik dlatego bez obaw możesz zwrócić się do nas z prośbą o pomoc przy rejestracji.